Sömnen

Bäst att skriva några rader om sömnen så länge den varar. Från senaste veckornas (månadernas?) katastrof med amning 5-6 gånger per natt och 3-5 uppvak per kväll från nattning tills jag går och lägger mig bestämde sig Vilmer i tisdags för att sluta äta på natten. Helt. Så mellan kvällsgröten vid 19 och frukostgröt vid 7:30 äter han inget. Han sover inte konstant däremellan men 2-3 uppvak per natt som löses ganska snabbt känns helt ok i jämförelse mot hur det varit. Eftersom han sover bredvid mig i sängen från första uppvaket (efter att jag lagt mig) vaknar jag knappt utan stoppar bara i napp eller klappar om. Senaste två kvällarna har jag också låtit bli att amma vid nattningen och båda dessa kvällar har han sovit väldigt mycket bättre än någonsin tidigare. Igår somnade han bredvid mig (men utan fysisk kontakt) i vår säng och flyttades över till spjälsängen vid 20. Han vaknade till 22 då han somnade om efter enkel tillrättaläggning i sängen. Tidigare har jag alltså sprungit upp och ner flera gånger per kväll. Så kanske kanske har experterna rätt i att barn faktiskt klarar sig utan nattmat i 12 timmar och att insomning inte ska förknippas med ätande. Kanske. Med Alvin gick det verkligen inte att bara ta bort amningen utan den byttes mot flaska men lillbrorsan verkar sköta regleringen själv alldeles utmärkt. En positiv skillnad, i övrigt blir Vilmer bara mer och mer lik sin bror. Nästa steg blir att låta honom somna i sin egen säng själv och sova där hela natten men jag tar ett steg i taget, tycker det är stort nog att somna själv och inte ammandes eller vaggad i min famn just nu. Amningen låter jag fasas ut i Vilmers takt. Han har ju knappt ammat dagtid på evigheter men nu har han varit lite sugen på en slurk efter förmiddagsvilan och har då fått det. Har ingen brådska att sluta så länge han är nöjd och sömnen och övriga mål funkar.

Som extra bonus bjöd dessutom Alvin på en hel natt ensam i sitt rum inatt så smart kanske P kan flytta upp i sovrummet igen. Hoppas...


Publicerat: 2013-12-21 @ 19:59:14


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!