Alvin 2,5

Det är på tiden att jag sammanfattar lite om Alvin nu när han (redan för tre veckor sedan) hunnit fylla 2,5. Jag har ju alltid trott att det är kul att se tillbaka och bloggen är ett bra ställe att dokumentera på. Nu när det kommer en till att jämföra med så känns det ännu ner motiverande. Inte för att jämföra som i att skryta eller tycka det ena barnet är bättre eller sämre förstås utan helt enkelt bara för att det är kul att jämföra.

Det är svårare att sammanfatta en 2,5-åring än en 2 månaders, det är inte lika många tydliga nya saker som händer men en sak kan jag enkelt konstatera. Alvin är liksom som en hel liten människa nu. Inte helt färdig så klart (det blir man väl aldrig) men han pratar ju obehindrat, rör sig obehindrat (springer, hoppar och studsar) och är absolut närmre än 5-åring än en nyföding om man ska sätta någon slags skala. Han äter det mesta men trotsar sig igenom många måltider. Han sover inte på dagen (men gjorde ju när han var 2,5) och vi som aldrig haft nattningar på under 30 minuter utan snarare på dryga timmen som standard är nu chockade över att det tar cirka fem minuter. Ibland kan jag dock känna att han egentligen är aningens för trött kvällstid men det stabiliseras säkert snart. Han dricker fortfarande välling vid läggdags men i övrigt äter han helt som oss vuxna. Han kissar en del på potta hemma (och på toalett hemma hos morfar och farmor och farfar) men i övrigt är det blöja som gäller. Han säger dock alltid till när han ska bajsa och går undan lite då. Han kan till stor del klä av och på sig själv, det har jag sett på dagis men vill gärna ha hjälp och blir så frustrerad när det inte går. Han har också börjat lägga sig i vilka kläder han har på sig och vill gärna ha lika som pappa eller kusin W. Han ber oss visa hur när det är något han inte kan och han frågar mycket hur saker fungerar. Han leker själv en hel del men vill gärna ha sällskap. Det mesta är "min, min, min", även allmänna leksaker i parken och vi har en del strider (som han alldeles för ofta vinner). Favoriter inne är klossar, bilar och bobby car. Ute gillar han bilar och bollar och att köra runt med sin gräsklippare. Han är också en sann djurvän, fångar myror och sniglar i trädgården för att klappa dem och mata dem. Han tycker också om att läsa och sjunga och fantiserar mycket. Han gillar och gullar med sin lillebror och vi har inte märkt av så mycket svartsjuka. Han vill ibland ha hjälp med saker och att man ska komma fast jag ammar men accepterar (för en gångs skull) ett nej och vänta då. Annars när man säger att det är något man inte kan har vi börjat få tillbaka ett "men du måste kämpa lite". Han är överhuvudtaget väldigt bra på att ta efter uttryck och man får tänka på vad man säger. Han är så finurlig, tänker ut kluriga och roliga svar, han har faktiskt utvecklat en riktig humor på sistone och han vet precis hur han ska få oss dit han vill. Världens charmigaste med ett stort leende och en jäkla vilja, det är vår Alvin det. Älskar att se honom växa till den lilla stora killen han allt mer bli och älskar att se honom som storebror men också som min lilla kille.

Publicerat: 2013-06-03 @ 11:24:26


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!