2011 - någon slags sammanfattning

Att försöka sammanfatta 2011 på ett bra sätt, ett år fullt med så mycket glädje över vårt lilla mirakel och samtidigt så tungt av sorg, är ganska omöjligt.

Detta var året som började med ett litet litet knyte i famnen, han hade precis passerat 4 kilos gränsen och vi tyckte att han redan då hade utvecklats så mycket på den 1½ månad han hade varit med oss. Vi myste vår lilla familj, från och med februari var vi hemma tillsammans väldigt mycket alla tre då P slutade på sitt jobb och började köra eget och så var vi trötta, så trötta. Och alldeles fascinerade av den där lilla krabaten som tog upp all tid och uppmärksamhet och bara blev underbarare och underbarare för varje stund fast han var alldeles fulländad redan när han kom. Påsken spenderade vi först i Dalarna och sen med min familj. Mammas sista påsk och Alvins första (året innan var han en liten prick i min mage som vi inte ens visste om). Hon fyllde 60 veckan innan men hennes kalas missade vi på grund av en ytterst oläglig matförgiftning. Vi som typ inte hade haft en endaste plan i kalenderna på hela våren. Men hennes present som var middag och chokladprovning med hela familjen i mitten av maj missade vi inte. Och så hade vi dop för Alvin den 29 maj. Utomhus nere vid vattnet och med så många som ville vara med. En helt underbar dag och jag blev alldeles överväldigad av hur många som bryr sig så mycket om vår lilla älskling. Sommaren kom och gick lite måste jag tyvärr erkänna, det var nog lite farligt att vara lediga båda två för alla blev liksom ouppstyrt och mest bara slappt vilket i och för sig var väldigt skönt. Midsommar firade vi i alla fall i Norrtälje med P:s familj och vi hann med en vecka på sjön och en tur till gammelfarmor, Leksand och Rättvik i början av Augusti. Och så hängde vi en hel del ute hos mina föräldrar. Åtminstone jag och Alvin försökte hälsa på minst en gång i veckan, både under våren och sommaren och hösten. För redan omkring Alvins dop stod det klart att de där medicinera som tidigare gjort sitt jobb och bromsat mammas elaka cancer ganska bra inte riktigt mäktade med uppgiften längre. Och hon blev tröttare och svagare och efter några dagars sjukhusvistelse i augusti blev det hemsjukvård och dropp nattetid och så mycket påtagligare sjukdom. Och sen så snabbt gick det från att jag länge haft en sjuk mamma till att ha en döende mamma. Fast det var inte så länge var hon döende, den befrielsen kom lyckligtvis men samtidigt så sorgligt snabbt och hela hösten liksom bara försvann. Och mitt upp i alla detta har jag nog faktiskt lyckats njuta av stunderna med Alvin. Och alla framsteg. Detta var ju året han lärde sig sitta, rulla, åla, krypa, äta, dricka själv, gå, prata och så mycket mer.

Börja jobba igen har jag hunnit med också. Halvtid från första september. Och det har varit så lyckat. Uppskattar verkligen  både att gå till jobbet mer och att vara hemma mer sen jag började kombinera och det känns helbra att jag ska fortsätta i denna takt ända till augusti.

Det har verklligen varit ett konstigt år, ett år med så mycket glädje, och så mycket sorg. Avslutet med en skön resa hela vår lilla familj var perfekt efter en tung period med begravningar och annat (och om jag var överväldigad över uppslutningen på Alvins dop kan jag intyga att rörd bara var förnamnet hur det kändes när över 100 personer sjöng Härlig är jorden på mammas begravning och akustiken i kyrkan och allas deltagande gjorde det så pampigt).

Nu tar vi nya tag inför 2012. P har börjat på nytt jobb idag, nu blir det mer tidsmeck för att få ihop våra halvtider och tråkigt nog mindre tid tillsammans men det kommer att bli bra. Det kommer det. Och inga begravningar i år tack om jag får be. 3 under 2011 räckte gott och väl.

Jag låter avslutet av året, vår vecka i solen och en mysig jul och nyårshelg sätta standarden. Gott nytt år!

Året i bilder:

En liten kille firade in 2011


Glad kille som börjat skratta.


Nackträning


Mys framför brasan.


Våffellunch på verandan.


Mini renovering av köket - så nöjda!


Första smakportionen.


Påsk


Vår i trädgården!


Badar pool med bästisen I.


Trädgårdshäng.

Babysim

Midsommar


Gungar

Äter gröt


Åker båt

 


Kryper i gräset


Leker på verandan


Står själv

Käkar äpple

image description Äntligen ny soffa!

image description Gillar gåvagnen!

image descriptionGår själv!


image description
Sorg

image descriptionEttårsdagen

image descriptionJulförberedelser.


Semesterfirare


Badar


Hela familjen samlad vid Indiska Oceanen (och ja, jag är lite galen som lägger ut en bikinibild på mig själv).


Julfirare


Paketöppning


Brist på snö

Publicerat: 2012-01-02 @ 18:01:12


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!