Allt som förändras

Det är en hel del som ändras när man får barn.

Ens syn på sömn måste vara den absolut mest revolutionerande skillnaden. Helt plötsligt är det lyx att få sova mer än 2 timmar i streck. Helt plötsligt är det sovmorgon att inte bli väckt förens efter klockan 7 och helt plötsligt kretsar väldigt mycket kring planerande av sömn.

Mängden sopor skiljer sig också. Trots att det är en sån liten filur som flyttat in så lyckas hushållets producerade sopor typ 10 dubblas. Det är blöjor och mycket torkpapper och matburkar och mängder med reklam för babyprodukter.

Tyvärr skiljer sig även mängden disk. Nappflaskor och plastbyttor och skedar och allt man kan tänka sig trängs ständigt i diskhon.

Ens syn på bajs är helt avdramatiserad. Helt plötsligt är det ok att prata bajs konstant och med vem som helst. Typ.

Tidsuppfattningen. Det är som att man är i en annan tidsdimension. Allting tar dubbelt så lång tid som innan. Minst.

Hur dagarna spenderas krypandes på golvet, berömmandes små små framsteg och gärna med en lite fjantig röst känns nytt. Eller gammalt. Typ som att man slungats tillbaka cirka 30 år i tiden.

Toabesök kan numera avklaras cirka en gång per dygn på 5 sekunder. Helst med dörren öppen.

Utan att grymta eller blir galen kan man missa sin egen lunch med flera timmar. Tidigare hade detta orsakat hungerdöden.

Annat som skiljer sig är ens syn på kärlek. Helt gränslös och makalös och så stark från allra första stund att man omöjligt kan förstå hur den ändå kan bli starkare för varje dag.

För övrigt kan jag tillägga att jag började med detta inlägg vid 10 i förmiddags och nu vid 4 är jag klar. Och det är inte för att det är så väldigt välskrivet och noga genomtänkt som det tagit sådan tid utan helt enkelt för att det är en liten filur som ganska ständigt avbryter mitt skrivande.
Publicerat: 2011-09-27 @ 11:06:23


1 kommentarer
Postat av: Elinor- Matildas mamma

Så jävla bra! Stämmer helt klockrent! Speciellt det där med toabesöket å sömnen såklart! Känner precis samma

Med att man fått sovmorgon när klockan är 7 å vad OERHÖRT pigg man blir då! Hihi! Riktigt roligt å läsa!



Åhh jag saknar min blogg! Jääävla internet! Nu har vi beställt ADSL äntligen å jag läääääängtar tills vi får hem det! Idag ska jag ut i trädgården med kameran. Jag har äntligen piggat på mig efter halsflussen. Hoppas nu bara att Matilda inte får det.



Stor kram t dig!

2011-09-28 - 09:07:24 | URL: http://theredishfox.blogg.se.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!