Skåla lagom!

Redan sent igår kväll när jag läste detta så började det brinna lite i huvudet på mig och jag anade att detta skulle få visst genomslag i bloggvärlden. Det finns de som tycker att det var helt rätt att neka den ammande kvinnan att köpa vin och det finns de som tycker att det är fel.

Med risk för att få fiender tycker jag så här:
Folk i största allmänhet är i de allra flesta fall helt kapabla att ta hand om sig själva och sina barn. Så länge ett barn inte uppenbart far illa av sin förälders (eller annans) beteende så behöver troligen inte Herr och Fru Moralpanik lägga sig i vad det än gäller. Livsmedelsverket konstaterar faktiskt att det inte är skadligt för barnet att dricka 1-2 glas vin motsvarande 1-2 gånger i veckan när man ammar. Jag visste inte detta till en början när jag ammade men tyckte allt att det var glada nyheter att man kan få ett gott glas vin till maten då utan dåligt samvete. Detta betyder inte att jag själv utnyttjar denna fakta till max (tvärtom är jag väldigt försiktigt men det mest för att min mage är så känslig och för att jag nog lite vande mig av med vinsmaken när jag var gravid) men det är ju bra att i alla fall veta. Innan jag vistte bättre hade jag nog kunnat vara en av de som rynkat lite på näsan om jag sett någon ammandes dricka ett glas vin. Jag hade dock inte agerat om det handlat om så lite och jag hade tagit reda på fakta innan jag uttalat mig. Jag hade däremot kunnat agera och tyckt att det var helt rätt att neka servering om en person med uppenbart ansvar för ett barn (oavsett ålder) uppträtt berusat och dessutom ville ha mer. Nu betvivlar jag starkt att kvinnan i fråga blev alkoholpåverkad så att hon inte var lämpad att ta hand om sitt barn efter första glaset vin. Speciellt som vi ju vet att "ett glas vin" i en finare bar inte är någon mängd överhuvudtaget att tala om. Hon verkar ju ha nekats ett glas vin just för att hon ammade och då kan man ju också ifrågasätta hur snabbt de som lovprisar detta "förbud" tror att den minimala mängden alkohol skulle gå över i mjölken. Det är ju knappast så att det man stoppar in i munnen samtidigt (och dessutom outblandat) sprutar ut ur brösten. Så då har jag svårt att förstå argument som att det är just för att hon satt och drack och ammade samtidigt som det inte är ok (men om barnet hade sovit hade det varit okej). Jag är ju allt som oftast en liten moraltant själv vad gäller alkohol i närheten av barn (ni skulle fråga min P så skulle han kunna berätta hur jag knappt låter honom dricka en folköl ute på verandan när han grillar för att han sen kan råka andas på Alvin) men jag tycker faktiskt att det gått lite långt och blivit lite orättvist. Ingen med ansvar för ett barn borde dricka mer än för smakens skull och inte mer än att förståndet är helt bevarat men de allra flesta har den spärren själva och behöver inte att någon utifrån moralpredikar. Förbudet borde inte gälla just ammande om man nu promt måste ha ett förbud. Skulle det inte vara lika förkastligt att sitta och flaskmata sin bebis samtidigt som man dricker i sådant fall? Hade de nekat då?

Dock hade jag själv aldrig vågat dricka ens ett smutt vin offentligt med min son i famnen just för rädsla för andras reaktioner och för att jag inte hade tyckt att det var värt det (och jag håller med om att det inte ser jättebra ut). Och jag hade absolut inte gått till tidningen med en liknande story (troligen inte med någon story alls faktiskt) men jag kan inte tyckta att barens principen är rätt. De nekade av fel anledning, kan inte alla bara sköta sitt så länge ingen far illa (på samma sätt som det inte ska hackas på de som inte ammar, på de som inte tar exakt samma beslut som alla andra och på de som gör annat som inte gillas av alla) och kan inte alla passa på att lägga energin på att ingripa när det verkligen är något vi borde ingripa mot där någon uppenbart far illa, psykist eller fysiskt. Och en sak till, jag hade tyckt att det var helt rätt agerande om hon varit gravid, där är det ju faktabevisat att det är skadligt med minsta lilla alkoholintag till skillnad mot vid amning där Livsmedelsverket ju aldrig skulle uttala sig som de gör om det fanns risk att det var skadligt. På vissa personer sprutar visst förnuftet ut genom öronen lika fort som alkoholen sprutar ut från tuttarna när man dricker och ammar samtidigt...

Skål för en alldeles fantastisk fredagskväll till er alla (med alldeles lagom alkohol för just er situation)!

Publicerat: 2011-05-06 @ 18:37:21


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!