Öppna förskolan

Oj, oj, trött mamma idag som har sovit med Alvin på mig typ hela natten. Eller, ja, den delen av natten som det sovs. Han bara vägrade ligga själv i sin säng igår och har bökat massa hela natten. Tror dock att han egentligen sover sämre när han sover hos mig för vi väcker varandra så vet inte riktigt vad som var vad. Trött var jag i alla fall klockan 8 när han ville upp. Sen har vi varit på föräldragruppsträff på öppna förskolan. Bra ställe det där faktiskt, tror jag ska ta mig dit någon mer gång men det tog nästan 40 minuter att gå. Fast det är klart, bra att Alvin kommer dit utsövd och sen efter alla intryck är det bra att sova i vagnen också. Och jag behöver väl all motion man kan tänka sig, synd bara att jag var helt slut och svettig när jag kom fram. Gillar min föräldragrupp men det är tyvärr inte riktigt någon som tar tag i saker och att ses. De ordnade träffarna är bara en gång i månaden och sen blir det liksom inget mer. Tror egentligen att alla skulle vilja det men ingen som orkar dra ihop något. Jag brukar ju vara en sådan fixare men energinivån är lite lägre just nu. Funderar dock på att bjuda hit alla, övriga bor i lägenhet och vi pratade just om att man borde ses ute nu när vädret börjar bli bättre men samtidigt pendlar det ju väldigt snabbt (idag var det inte ens 5 grader när jag gick upp och så har det haglat!) så då borde ju min älskade veranda kunna vara ett bra alternativ. Får se om det skjuts på framtiden som så mycket annat...

Öppna förskolan informerade oss också om förskolorna och köer och annat bra. Tyvärr bor jag dock på "fel" sida om ån och hör därför till Stockholms kommun även om det är närmre för mig att gå på detta BVC och således gällde inte informationen mig. Måste verkligen ställa Alvin i kö. Här i området finns endast 4 förskolor och det är tydligen väldigt svårt att få plats. Dessutom bygger de upp ett helt nytt område i närheten så fler barn lär det bli. De bygger visserligen en ny förskola också men det är platsgaranti för de som köper lägeneheterna i det huset så där blir det nog svårt att få plats och så är jag osäker på om det hinner bli klart i tid för när det är dags för Alvin att börja på dagis. Synd för det är en Ur och skur-förskola och det tycker jag verkar himla trevligt. Fast samtidigt kanske det är bra, vet inte om det är så bra att börja på en helt ny förskola? Visserligen är säkerligen allt väldigt fint och genomtänkt men all personal är ju ny, alla barn är ju nya på en gång och det kan jag tänka mig blir lite rörigt i början. Av de som finns nu att köa till är en föräldrakooperativ och det går helt bort för vår del. En är montesori och det vet jag inte riktigt vad jag tycker om, ska ringa dit och be att få komma och titta tror jag. Huset det ligger i (en gammal villa) ser så himla trevligt ut och alla barnen verkar glada när man går förbi men det är ju en speciell pedagogik. Är den bra eller dålig (jag har inte tillräcklig koll för att uttala mig)? De andra två är "vanliga" kommunala förskolor. Svåra val. Om man inte får plats på någon av dessa så kan man hamna var som helst i Bromma och Bromma är en stor stadsdel, platsgarantin gäller visst bara inom stadsdelen, och vi skulle verkligen vilja ha gångavstånd och gärna åt rätt håll också. Blir helt stressad av att tänka på detta, det är ju så lång tid kvar men kötiden gäller från 6 månader så något val måste vi göra redan nu även om man ju kan ändra sig sen. Känns helt ofattbart att vi så småningom ska lämna bort Alvin hela dagarna fast jag är övertygad om att det är bra med förskola och även om jag kunde skulle jag inte välja bort det (men så klart minska ner antalet timmar). Är övertygad om att det är bra med pedagogiken och att umgås med andra barn. Ska nog passa på nu när Alvin sover och titta in på hemsidan och läsa på så att vi ställer honom i alla fall. Fast han är så liten.

Publicerat: 2011-05-02 @ 17:23:37


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!