Midsommarfirande

Nu har vi landat hemma i soffan efter midsommafirande ute på landet. Alvin sover i mitt knä och P sitter brevid mig och sover han med. Man skulle ju nästan kunna tro att det var jag som sov som en stock hela natten men riktigt så var det inte. Halv 2 kom vi i säng i vår lilla stuga. Alvin sov när jag la ner honom i sin säng och P somnade ganska snabbt och väldigt snarkande. 01:55 vaknade Alvin och då visste jag att det var dags för mat. Efter det gick det inte att lägga tillbaka honom i egen säng. Han vara ålade sig och gnydde och trasslade in sig i spjälorna så vi fick samsas i 80-sängen. Sen vaknade han som vanligt lite då och då, framför allt fram mot 7-8 tiden då det var väldigt gnälligt. P fortsatte sova sött och snarka högt igenom det hela. Fram till halv 9 lyckades jag hålla Alvin ganska lugn även om han verkade tycka att det egentligen var dags att gå upp men så kom braket i blöjan och det var bara till att ta morgon på riktigt. Så idag känns det som midsommardagar brukar kännas. Segt och lite bakisslött. Enda skillnaden är att det enda i alkoholväg som jag drack igår var typ 2 klunkar rödvin. Och ändå ska man behöva känna sig bakis. Det tycker jag inte är riktigt rättvist! Jag är hur som helst väldigt nöjd med Alvins första midsommarfirande. Vi lyckades komma iväg bara 50 minuter senare än planerat. Var helt dött ute vid 10 tiden på morgonen när vi åkt en bit vilket vi skojade om. Inte lika kul att det visst var på Norrtäljevägen alla höll hus men det flöt ändå på någorlunda. Efter ett litet stopp på vägen för att byta bajsblöja på ett bord utomhus (inget skötbord och lång kö till toan) så lyckades vi ändå ta oss fram så att vi inte sinkade midsommarlunchen. Denna kunde avnjutas utomhus, visserligen under partytält men det var mest för säkerhetsskull. Efter lunchen firade vi Alvins kusin som ju fyllt 3 år dagen innan och måste ju säga att de är för goda barnen när de öppnar paket. Störst går absolut först och när man väl öppnat ett paket är det antingen snabbt vidare till nästa, alternativt totalt stopp i öppnadet för att leka med den nya ägodelen. Då kan resterande paket få vänta. Läääääääänge. Våra presenter verkade i alla fall gå hem och polisbilen fick till och med följa med ned till midsommarfirandet på ängen. Även Alvin blev lite bortskämd och fick dels en hink full med ärvda leksaker från kusinen samt en ny leksak i paket från kusinen och en i paket från farmor och farfar. Nere på ängen intog vi en hörna med filtar och slog oss ned. Så var det dags för Alvin att dansa runt midsommarstången för första gången. Farmor tog med sina barnbarn och lekte runt. Själv satt jag skönt på filten och tittade på. Tydligen är han dock ganska tung att bära på (nehä?) så det blev inte så många danser. En liten konstig sak i bloggvärlden slog mig där på ängen då jag fick syn på en mammabloggare som jag följer dagligen. Hon har ju ingen aning om vem jag är men jag kände igen både henne och hennes son och det känns ju på ett galet sätt som någon man känner (vilket man ju på ett sätt gör). Då hade dessutom Alvin och hennes son redan hälsat på varandra under dansen (fast då var det ju som sagt farmor som var med honom). Jag såg det på håll men insåg först senare att det var hon. Funderade en stund på att gå fram och hälsa, men vad då, vi känner ju inte alls varandra så jag fegade ur och sen var hon plötsligt borta. Skumt fenomen blir det i alla fall, detta bloggande och hur väl man kan tycka sig känna någon som man aldrig varken sett eller pratat med!

Efter att P vunnit områdets spiktävling genom att slå i den på bara ett slag (nu kan man nästan tro att han tvingat mig att skriva detta men jag skryter lite om min duktiga karl helt självmant idag) begav vi oss uppåt till huset igen för födelsedagstårta och fika och lite lekar. Senare på kvällen åkte grillen fram, grillmästaren bjöd oss på perfekta laxfiléer (det måste vi prova hemma) med supergod potatis till och ännu lite senare var det dags för ostbricka och lite spel. Yatzy är tydligen spelet för vår lilla familj, P tog hem första platsen (grrrr) och jag andra platsen. Och ja, som jag redan skrivit var det dags för natt vid halv 2 och detta efter en väldigt trevlig midsommarafton med alla traditionella ingridienser. Det enda jag saknade var en liten blomkrans på Alvins huvud. Det hade blivit fint på kort men på det stora hela är jag väldigt nöjd!

 
Lek med midsommarstången.

Publicerat: 2011-06-25 @ 18:10:30


1 kommentarer
Postat av: Thea

Ja men sedär! Den där lilla killen känner jag igen ;) Kul att du kände igen mig. :) Synd att du fegade ur att säga hej. :P

2011-06-25 - 20:02:33 | URL: http://banankartong.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!