En påskhistoria

Så där ja. Straxt dags för vardag igen. Som om nu det skulle spela någon roll när man bara dräller runt hemma men det känns ändå lite bättre när det är helg. Imorgon har jag dessutom ett riktigt måste på listan. Ska besiktiga bilen. Tänker mig att de kommer att vara väldigt snälla om man han en liten söt bebis med sig. Innan helgen är slut ska vi dock grilla. Älsklingen håller på att förbereda grillen och bakpotatisen ligger i ugnen. Var väldigt längesen jag gjorde bakpotatis överhuvudtaget så jag minns inte riktigt men efter att ha googlat lite så har jag läst mig till att det tar upp till 4 timmar att grilla bakpotatisen. 4 timmar, det är ju helt absurt, så länge kan inte en hungrig jag vänta så det fick bli ugnen även om det hade varit schysst att grilla hela måltiden.

Påsken har varit hur bra som helst. I torsdags satte vi oss i bilen och körde mot Dalarna. Alvin klarade av den långa bilresan utan större problem. Jag fick amma i baksätet medans P tankade på en mack i Ludvika men bortsett från det så sov han mest (tackar för att det fortfarande är mjölk som gäller, hur praktiskt som helst att alltid ha maten med sig i rätt temperatur och smart förpackad) . Väl framme blev vi, och framför allt Alvin, väl mottagna av P:s farmor (och hans föräldrar). Gammelfarmor blev helt betagen av Alvin och han visade sig från sin allra bästa sida hela tiden vi var där.


Alvin med gammelfarmor

Nätterna (framför allt den första) blev dock orolig för Alvin (och således också för mig). Vet inte om det berodde på nytt ställe, väldigt mycket uppmärksamhet under dagen, lång bilresa eller något annat men han var i alla fall till och från vaken mellan 1 och 4 och jag var ganska trött när han tyckte det var morgon vid 8. Vi blev dock bortskämda båda mornarna då farmor (Alvins) kom in och hämtade honom och lät oss sova vidare någon timme. Tidigare har ju Alvin alltid sovit länge på mornarna och vi har varit bortskämda med långa sovmornar. Detta verkar dock vara ett minne blott nu. Ser tydliga tendenser till allt tidigare mornar. Dock är han alltid så glad och ligger och snackar som start så det är trots allt ett ganska trevligt uppvaknande. Men man blir trött av att väckas vid 7-8 när man varit uppe och ammat minst 2 gånger och stoppat i napp och vyssjat lika många gånger under natten. Har dock märkt hur trevligt mycket mer man får gjort när man går upp lite tidigare så det är egentligen ok med  tidigare mornar. Antar jag får gå och lägga mig tidigare i väntan på mindre nattmat. Nu tappade jag tråden lite, skulle ju skriva om påskhelgen men det fina med det hela som jag ville ha sagt var i alla fall att vi fick mycket avlastning (vilken var mycket välbehövligt då jag verkligen behövde vila upp mig efter sjukdom) och förstås att vi hade mycket trevligt också.


Passar på att njuta i solen efter påsklunchen

2 dygn stannade vi i Dalarna. Sen bar det hemåt igen, Alvin krävde 3 stopp på vägen för amning, kel och amning men det gick återigen bra. Var bara hemma för ett kort stopp över natten, igår morse bar det iväg till mina föräldrar för påskfirande även med min familj. Vädret var helt fantastiskt och vi hade en mycket skön dag i solen. Hade tidigare lite problem med att vintern blev sommar så snabbt och vi har verkligen inga sommarkläder till Alvin. Mest problem har det varit att vi inte haft någon solhatt utan han har fått nöja sig med mössa vilket ju dock inte hjälper mot sol i ögon och ansikte och nacke. Var lite orolig för hur det skulle gå hos mina föräldrar men det hade jag ju inte behövt vara. En snabbtitt i bebiskläderlådan från min och brödernas uppväxt och så hade Alvin en snygg solhatt i jeans som jag hade som liten (och lite andra kläder också). Perfekt sitter den och han har inte försökt dra av den. Lite jobbigt ibland bara då den halkar på sne och hamnar för ögonen men nu kan han i alla fall vara ute kortare stunder utan att jag får dåligt mammasamvete.


Jag, Alvin, solhatten och mina dubbelhakor hemma hos mina föräldrar igår.

Idag har vi njutit av vårt hus till fullo. Inledde med frukost på verandan och sen flyttade jag och Alvin ner på en filt på gräset medans älsklingen fixade med sin finbil. Gräshäng verkade dock inte riktigt vara något Alvin uppskattade trots leksaker och annan underhållning. Kan dock ha berott på trötthet för sen sov han gott i vagnen medans jag solade de bleka benen en stund.


Verandafrukost (det blåste i skuggan så tidigt som vi var uppe så det var mössa på).

Handlat har vi också hunnit med. Alvin fick vakta pappas dyrbaraste inköp men somnade ganska snabbt (så han var inte mycket till vakt egentligen).



Ja, det var vår helg det. En sak till har jag hunnit med. Letade precis reda på mina fotbollsskor som legat arkiverade i typ 2 år (i ärlighetens namn var det mest P som letade och hittade, jag hejade på utanför förrådet). Imorgon är det dags för korpen-premiär. Det ska verkligen bli intressant att se hur det går, eller inte, för ganska troligt går det inte alls eftersom jag inte sprungit en centimeter sen innan jag blev gravid alltså för mer än ett år sedan och jag tror varken promenader eller vila är rätt uppladdning.

Alvin har för övrigt markerat in påsken ordentligt genom att spara allt han ätit i magen sen i torsdags. I vanliga fall bajsar han typ 2 gånger per dag. Nu har det alltså gått 4 dygn. Vi skulle ju göra nya matförsök nu efter lilla resan och det har vi gjort idag. Dock inte morotspure som tänkt utan katrinplommonpure. Hoppas på effekt snart (har gått cirka 2 timmar sen dess) för det verkar lite jobbigt för honom nu. Med största sannolikhet kommer det om cirka 10 minuter för då ska jag sätta mig och äta och det brukar ju vara ett passande tillfälle för skrik, hunger och bajsblöjor.

Publicerat: 2011-04-25 @ 15:55:20


1 kommentarer
Postat av: Sara - Mamma till Liam

Tack =)



Hoppas ni haft en bra påsk!

2011-04-25 - 19:34:44 | URL: http://zarat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!