En ålande korv i sängen

Vi har fått ett litet problem här hemma. Alvin har börjat snurra. När man lägger honom på rygg i spjälsängen på kvällarna så börjar han direkt att vrida sig åt höger och snurrar nästan runt till mage. Han ligger liksom på kanten och håller på att tippa. Vi har försökt att palla upp med kuddar och annat runtomkring men han snurrar ändå och då känns det nästan bara farligare att han har massa extra saker runt omkring som han kan landa huvudet i eller dra upp över huvudet (för det gör han med allt han får tag i). Han ligger liksom och ålar sig och snurrar så mycket att han landar med näsan rakt ner och sen är han nöjd så. Jag tycker dock att det känns som en ganska farlig sovposition eftersom han som sagt inte snurrar vidare. Igårkväll la vi till slut kuddar brevid honom fast en bit ner så att han inte så lätt kan rulla hela kroppen. Han vrider dock ändå huvudet men nu har vi tagit bort allt runtomkring huvudet och så får vi väl förlita oss på att han skulle vrida på huvudet om det blir svårt att andas? Känns rätt läskigt dock, men vad är alternativet? Vi kan ju inte gärna sitta i vaktpass hela natten och vi har verkligen försökt med alla tänkbara hinder. Testade även att lägga honom på mage (när får barn börja sova på mage?) och då blev han lugn ett tag men sen la han sig med ansiktet rakt ner och så kan han ju inte gärna sova. Dessutom lyckas han förflytta sig i sidled och liksom rotera så att han ligger på tvären i sängen istället för med huvudet på kuddplatsen. Vi har ju tagit bort ena sidan på sängen och ställt den mot vår säng och en gång i natt vaknade jag av att han hade vridit sig på tvären och låg och sparkade på mig. Allt detta gör han alltså i sömnen (men med en hel del stånk och stön) och dessutom trots att vi lagt ut massa kuddar så att han inte ska kunna vrida sig så mycket. Ikväll ska jag försöka komma ihåg att ta med kameran upp och fota det hela, det är faktiskt helt otroligt hur han kan röra sig så mycket.

Hur gör ni andra? Jag tycker att det är läskigt som det är nu för han har inte tillräcklig kontroll på snurret och vridet att flytta sig medvetet om det blir obehagligt/obekvämt för honom. Om det blir obekvämt antar jag att han protesterar med skrik men om han landar med huvudet neråt och inte orkar vare sig vända om eller skrika? Blir en väldigt orolig nattsömn för mig, föremålet själv och hans far sover gott ändå men jag vaknar av allt stånkande och vridande och sparkar och av konstiga ljud (och då måste jag tända för att se att han ligger så att han kan andas). Jag blir så trött (och orolig). Tips mottages mycket tacksamt!

Publicerat: 2011-04-02 @ 18:01:28


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!