Vilmer 1 år

Så har det alltså gått ett år och dags för liten sammanfattning om hur han är, vår ettåring.

Väger 9,2 kg och är 77 cm lång.
Går sen ettårsdagen mer än han kryper.
Blir fasligt arg när han inte får som han vill.
Älskar att plocka i och ur, sätta på lock och gå runt med diverse leksaker. Brummar och kör med bilar, älskar sin nya spis och att slamra med kastrullerna.

Allra bäst är tyvärr hushållets riktiga kastruller och stekpannor och att sitta i deras låda. Och alla andra lådor också så klart. Och att äta smulor ur lådorna.
Klättrar kanske aningens mindre sen promenerandet släppte men klättrar upp på soffbord och i soffan och vidare upp i fönstret flera gånger om dagen. Och väl där leker han gärna tittut bakom gardinerna.

Allra bäst är storebror och hans saker men Vilmer blir väldigt intensiv och lite väl på och då undanskuffad.
Gillar även utelek i sandlådan och med bollar.
Hatar att bli på- och avklädd, fastsatt i vagnen och matstolen och att behöva vara still för blöjbyte. Klättrar upp ur matstolen vidare på bordet när maten inte lockar lika mycket längre.
Äter en blandning av vanlig mat och burkmat. Gröt till frukost, burk till lunch och sen plock med min mat. Frukt till mellis, en burk mat till tidig middag och sen mat igen med oss. Och så gröt. Men sömnen håller på att ändras vilket även leder till ändring i menyn, men detta har skett efter ettårsdagen så mer om det senare.

Vaknar för morgon mellan 5 och 7 (och några rysliga mornar vid 4), vila vid 9 i 30-90 minuter och så vila igen vid 13-14 lika länge och natt bredvid mig i stora sängen vid 19-19:30 för att sen flyttas över till spjälsängen. Vaknar mellan 0 och 5 gånger per kväll, flyttar över till mig vid första uppvaket efter att jag lagt mig, alternativt lägger jag mig vid ett uppvak när orken att springa upp och ner sinat. Sen brukar han sova ganska bra, enstaka uppvak som på sin höjd åtgärdas med lite vatten. Dock är detta väldigt hälsoberoende och han har ju varit förkyld mest hela tiden. Nu går vi dock mot en vila per dag, efter Vilmers eget initiativ och dessutom blir det sovskola så snart vi flyttat upp i nya rummen så hoppas rutinerna ändrats till nästa rapportering.
Tittar och bläddrar i böcker, diggar musik och börjar alltmer förstå lite sammanhang och orsak och verkan (men ibland inte alls). Säger mamma, pappa, titta och titta där (tycker jag) och har ett speciellt ord/ljud för när han vill ha något.
Är fortfarande tandlös, tandborsten är dock, ironiskt nog, det närmsta han varit att ha en snutte.
Har alltid bus i blicken, är väldigt charmig och söt (ja, jag är må hända lite partisk) och skrattar helt underbart.
Så finurlig, så cool och så älskad. Vår stora lilla Vilmer. Vilket år du bjudit oss på!



Publicerat: 2014-04-05 @ 22:37:15


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!