Draperiernas vara eller icke vara

Idag blidde det ett litet spontantbesök på IKEA för Alvin och mig. Regnet öste ner och jag hade inget bättre för mig och hade dessutom ett starkt behov av att lösa ett litet gardinproblem. Eller draperi kanske det heter. I höstas så inredde vi vår vind. Det var tidigare bara förvaringsyta, oisolerat och oinrett med en trappa för dörren upp. Det öppnades upp i hallen så att det är öppen trapp upp och ner och det inreddes vitt och fint på övervåningen. Trappan kommer upp lite dumt mitt i ena halvan och så har vi en murstock mitt i så det blidde bara ett rum (ett stort rum med 45 kvadratmeter golvyta) som idag funkar som vårat sovrum. det blev, om jag får säga det själv, väldigt fint och ljust och luftigt (vilket är lite imponerande med endast 2 meter takhöjd i nock) men ibland, speciellt när man har en liten bebis är det lite dumt med helt öppen planlösning och ingen möjlighet att stänga en sovrumsdörr. Det är ju liksom öppet både nere och uppe och när Alvin ligger där uppe och sover och jag och P fortfarande är vakna, och sen ännu senare då jag också gått och lagt mig när bara P är vaken så är det ganska dumt att alla ljud nerifrån hörs upp och jag tror, men kan så klart inte veta säkert att Alvin ibland vaknar lite i onödan på kvällarna/tidiga nätter av just ljuden. Dessutom tror jag hans lite väl pigga uppvaknande framåt halv 6 tiden vissa mornar kan bero på att det är så ljust när han vaknar, han somnar liksom inte om (eller till slut gör han det men det kan ta rätt lång tid, tid som man gärna vill sova så dags). Så hur löser man då detta utan att bygga igen det öppna fina? Min plan är draperier i hålet upp i trappen på nedervåningen (det är liksom som ett stort dörrhål utan dörr och med en trapp upp och en trapp ner innanför). Inte draperier som får sitta uppe och se så där lagom fula ut som bara draperier kan göra utan draperier på öljetter som man hakar upp när de behövs och övrig tid viker ihop och förvarar utom synhåll. P tycker att det är att förstöra det ljusa och öppna och att det gör hela inredningen där uppe onödig men jag ser det som ett nödvändigt ont, åtminstone just nu och som sagt planerar jag att plocka undan det dagtid vilket ju är när någon (inklusive vi själva) ser det. Så nu har jag köpt ljus- och ljuddämpande gardiner och planerar att sätta upp krokar senare idag så att det kan testas. Hoppas att det ser acceptabelt ut och att det funkar! För övrigt kanske någon med en öppning till en trapp upp och en trapp ner på 180 cm kan berätta hur de löst problemet med grind för trappen? Det går inte att ha en separat upp för det finns inget att fästa den i i mitten och jag skulle gärna ha en som ser någorlunda ok ut. Vi har en grind ner (för att hunden ej ska springa ner i källaren när det är larmat), den är riktigt snygg och obefintlig ihopfälld/ihoprullad men inser att vi inom kort måste kunna spärra av även uppåt och vi kan alltså inte fästa en grind bara för trappen upp då utan den måste täcka hela öppningen. Skulle gärna ha en likadan som den vi har ner men de blir bara 135 cm som längst och hålet är alltså 180 cm brett. Sen där uppe måste vi nog också ha en grind, men där finns bara ett trappräcke i stål och glas och inget att borra i eller så. Tips även på detta mottages mycket tacksamt.

Så ni kan förstå våra problem kommer här lite bilder på trapp och vind.




Överst till vänster trappen sedd från entreplanet. Det är alltså här jag, nattetid, ska hänga upp gardiner. På bilden kan ni också se problemet att fästa en grind mot trappen upp. Neråt sitter det numera en utdragbar grind i mittstolpen som sen fästes lite diagonalt hitom ledstången.
Överst till höger vindsrummet/sovrummet sett från sängen. Även här alltså barngrindsproblem, hur fästa en grind i räcket och dessutom utan att förstöra hela känslan?
Nere till vänster vår säng sedd från trappen.
Nere till höger en "före bild" sedd från där vi idag har sängen. Lite skillnad va, jämfört med bilden ovanför?


Nu ska jag gå och mäta lite och se hur jag får till det med gardinerna... Håll tummarna för mig och min idé!

Publicerat: 2011-06-08 @ 16:18:44


1 kommentarer
Postat av: Elinor- Matildas mamma

Jäklar vad snyggt ni gjort det!!!



Jag förstår verkligen! Så fort det blev ljusare på kvällarna blev nattningen (och omnattningen på tidiga morgonen) sjukt mycket jobbigare! Vi åkte till ikea och köpte rullgardiner till sovrummet som inte släpper in något ljus alls. Blev mycket bättre! Sjukt jobbigt för en själv dock när man ska in å lägga sig på natten å inte hittar fram till sängen för att det e så mörkt!! Haha har blivut några svordomar när man på natten gått in i sängkarmen och slagit i smalbenet ;)



Hoppas att din idé funkar!! Tyvärr har jag inga tips alls att ge, vare sig om grindar eller draperier.



Stor kram!

2011-06-09 - 15:21:14 | URL: http://redishfox.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!