Hur man räknar och hur man säger

Har funderat lite (jag gör det lite då och då ibland mellan amning, blöjbyten och annat fix).

Enligt vad jag har förstått så räknar sjukvården så att det beräknade datum man får för förlossning (39+6) just bara är ett cirkadatum och de räknar det som normalt & fullgånget när barnet föds mellan vecka 37+0 och 41+6. 92 % av alla barn föds mellan 37+0 och 41+6 (70 % innan BF och 30 % efter). När barn föds efter BF (vilket alltså är det absolut vanligaste) pratar man om att man gått över tiden. De allra flesta tycker nog att de gått över tiden så snart BF passerats men egentligen är det ju inte förens efter 41+6 man är överburen. Nu till det jag tycker är lite skumt. När barnet kommer innan BF säger de allra flesta att barnet är fött för tidigt. Även här använder många det uttrycket även om barnet enligt sjukvården är "normalburet" så snart det är fött innan BF. Jag förstår ju så klart att när man siktar in sig på ett visst datum, vilket man utan tvekan gör, så känns allt som avviker från det som tidigt eller sent. Det jag tycker är konstigt är dock att man väldigt ofta hör att någon är född för tidigt. Ett barn som är fött så tidigt att komplikationer uppstår kan man ju säga är för tidigt men bara för att barnet kommer innan BF är det ju inte för tidigt. Det kan hända är lite tidigare än förväntat, och just så säger jag om Alvin. "Han var lite tidig" men inte kan jag säga att han var för tidig (och detta trots att han ju enligt sjukvården är prematur/tidigt född) . Även om jag blev rätt chockad då han kom så är ju varje dag med honom en liten gåva och det betyder ju att jag fått 4 bonusveckor med honom jämfört om han kommit exakt på BF. Kan omöjligt säga att det var för tidigt. Nu har jag ju aldrig själv varit där, men att gå över BF är troligen jobbigare än att föda innan BF. Man hör dock aldrig dessa mammor säga att bebisen kom för sent. I min värld får det där "för" en negativ klang. Det är ju inte positivt att komma för tidigt eller för sent till kalas till exempel men det konstiga är att uttrycket används hela tiden då bebis kommit innan BF (fast den inte räknas ens som tidigt född enligt sjukvården) men inte när man passerat BF vilket om något borde ha en negativ klang med tanke på hur mycket alla som går över tiden vill ha ut sin lilla. Ja, det tycker jag är konstigt och jag bara undrar hur uttrycken kommer sig...

Vad som också är konstigt när vi ändå är inne på detta är att Alvin ju kom 4 veckor innan BF. Dock bara 1 vecka innan att räknas som fullgången. När det kommer till läkarkontrollerna hos BVC, exempelvis 2-månaderskontrollen så gör man dock den 2 månader efter BF alltså när han är 3 månader. Vaccin däremot följer vanliga schemat och görs utifrån faktiska födelsedatumet. Men frågan är hur det funkar för barn födda inom det "normala" eller för de som är överburna. Gör alla läkarkontrollerna utefter BF-datum eller är det efter födelsedatum så länge man är född i vecka 37+0-41+6? Och hur blir det för överburna barn födda efter vecka 41+6? Får de göra 2 månaderskontrollen redan när de är 1½ månad? Alltså, det är inte det att jag inte förstår vitsen med detta sätt att räkna. De tidiga barnen ges lite extra tid att nå vissa utvecklingsstadier och det är ju bra för de är ju inte lika klara när de kommer ut. Tycker bara att det blir extremt om det är så att kontrollen skett cirka den 20 januari om Alvin varit född en vecka senare och således varit fullgången men nu sker den den 10 februari eftersom de nu räknar från 10 december.

Så vad ville jag egentligen ha sagt med detta? Ingenting tror jag. Bara delar med mig av lite funderingtar jag haft men jag tror egentligen jag borde spendera hjärncellerna på viktigare saker. Till exempel lite REA-shopping kanske...

Publicerat: 2011-01-25 @ 13:38:02


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!