Avvänjning

När Alvin var väldigt ny och vi låg på BB vad han lite för trött för att orka äta. Både att han var så tidig och liten och den kraftiga gulsoten gjorde att han till en början fick koppmatas. Personalen på BB hjälpte till för att vi skulle få igång amningen när han var ett par dagar gammal och det gjordes till slut med hjälp av amningsnapp så att han inte skulle behöva kämpa så med att få tag.

I början när vi till slut kom hem var det sådant fokus på hans vikt och angeläget att han gick upp i vikt så jag ville inte rubba hans bra matmönster genom att ta bort den och försöka amma utan.

Nu tycker jag dock att det är dags och jag har påbörjat projektet avvänjning. Mina bröstvårtor håller på att dö, brinna upp och explodera känns det som. Amningsnappen har ju även haft fördelen att den skyddar rätt bra. Antar att jag nu upplever det många nyblivna mammor upplever första amningsdagarna.

Anledningen till att jag inte vill använda nappen även om det är behagligare för mig är 3:
Krångligt - Det är krångligt att alltid behöva ha den med sig och att behöva joxa med den på nätterna, dessutom ska den ju för att fästa som bäst vara fuktig vilket betyder att närhet till vatten är att föredra.
Ohygieniskt - Nappen i sig är nog inte ohygienskt med men känner att det är svårt att hålla dem rena hela tiden, fastnar ludd på dem när man lägger ner dem en sekund vid förberedelsen, man måste förvara dem smart och Alvin puttar ofta till den när den sitter på bröstet så att den ramlar ner och blir smutsig och han blir mer och mer frusterad ju längre tid det tar innan den är avsköljd igen.
Integritet - Om man ammar som vanligt så knäpper man upp, lägger barnet till bröstet som då på en gång skyler det och likadant när man slutar. Med amningsnappen måste man blotta sig ett tag innan man kan lägga barnet mot bröstet eftersom nappen måste på plats och samma sak efteråt då man måste ta hand om nappen innan man kan klä på sig igen. Vid amning inför någon annan än mig själv och P känns detta som en ganska lång stund att sitta med tutten i vädret och det dessutom med en stor plastgrej utstickandes från vårtan.

Så nu kör jag med nappen i början av amningen så han hinner stilla den värsta hungern och så att bröstvårtan får lite form och bröstet hinner mjkna något. Sen tar jag bort nappen och han klarar galant att suga utan. Några gånger igår kväll lyckades vi helt utan nappen. Men som sagt, nu har jag tagit stryk av detta så får nog ta det lite lugnt med övningen idag.
Publicerat: 2011-01-04 @ 12:06:16


1 kommentarer
Postat av: Therese

Jag förstår verkligen att du vill vänja av Alvin med amningsnappen. Jag blev också tvungen att använda en sådan till en början och jag kände likadant som du, att det blir så osmidigt... Jag började också amningen med nappen för att sedan ta bort den efter några minuter. Rätt vad det var behövdes den inte alls... Så skönt! Dock har jag haft förmånen att inte få såriga och ömma bröstvårtor. Hoppas att det kommer att kännas bättre snart!

2011-01-06 - 15:20:51 |

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!