Sömnkrig

Åhhh vilken risig natt. Trodde vi hade fått in någon form av rutin men det var visst för tidigt att ropa hej.

Gick och la oss vid 12, körde en sista amning i sängen, Alvin åt glupskt. La ner honom men efter typ 5 minuter vaknade han och visade att han ville ha mer. Gav honom andra bröstet (tror jag begick ett misstag här, skulle fixat ersättnig så att vi kunde veta att han verkligen blev mätt då). Sen somnade han i alla fall sött, jag gick ner och kissade och sen släckte vi lampan vid 1. Kvart i 3 vaknade han igen. Lyckades på något sätt få honom lugn med nappen (var rätt trött så det är lite suddigt) men kvart över 3 vaknade han igen. Då var det bara mat som gällde. Han åt i typ 30 minuter, lämnade honom lugn och nästan sovande och gick själv ner och kissade (igen - amningen gör mig så törstig att jag flänger och kissar nästan lika mycket som när jag var gravid). När jag kom upp låg han och lät lite, lyckades få honom att somna med napp och lite gungande. Klockan typ 4 när han blev lugn. Vaknade igen halv 5, stånk och stön och han kämpade uppenbarligen med magen. Lät som det släppte och att allt kommit ut. skyndade mig ner för blöjbyte (lärt mig att han numera ofta bajsar så mycket att det lätt blir läckage om det får ligga). Blöjan dock tom. Upp igen. Ingen ro i hans lilla kropp. La honom på mig, ingen skillnad. Omöjligt att sova med dessa fäktningar med armar och ben. La honom själv, han fortsätter kämpa. Sen gråta. Upp och vagga. Han börjar picka efter mat (sötaste som en liten fågelunge). Lika bra att ge honom trots att det bara gått 1½ h sen sist. Lite lugn efter detta men snart börjar han kämpa med magen igen. Och sen hicka. Försöker söva på mitt bröst. Funkar inte. Han får ligga själv, försöker vagga med handen, fixa med nappen. Ingen sömn. Kollade på klockan sista gången straxt efter 6. Vaknar sen igen när P går. Vill ha mat igen (inte konstigt dock för nu är klockan kvart i 9). Efter det ingen ro igen, sover bara till och från fram till 10 (alltså typ 45 minuter), sen ingen idé på grund av skrik. Ger upp och går upp halv 11. Har då legat i sängen 10,5 h men endast fått cirka 5 h sömn. Inte en bra natt. Prövar onekligen mitt tålamod. Men så när jag lyfter upp honom från skötbordet (efter att ha bytt ännu en endast kissig blöja) får jag världens leende och det gör det värt allt slit. Han är ju rätt söt ändå....

Publicerat: 2010-12-30 @ 11:36:49


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!