Sömnen

Jaha, tydligen var det dags för lite mer snö. Det kan man ju förstå, det var ju trots allt nästan på väg att bli barmark och så kan vi ju inte ha det. Det förstår man ju. Vår, vad är det?

Ni kanske har märkt att jag skriver allt mindre om sömnen här, ett tag var det ju temat vareviga dag. Tyvärr beror inte den minskade frekvensen i skrivandet om det på att tröttheten inte längre är ett problem. Tror dock att min kropp gått in i något nytt tillstånd som accepterar max 3 timmars sömn åt gången. Vareviga natt. Kan fortfarande minnas tillbaka till de 2 nätter sen Alvin föddes då jag fått 5 timmar i följd. De var ganska längesen nu. Typ 2 månader i alla fall. Sen dess är det 3 timmar mellan matningarna. Dygnet runt. Det som är positivt är ju i alla fall att det ju på något sätt ändå verkar som att min kropp anpassat sig. Men ändå. Vad trött jag är och vad jag längtar till lite mindre splittrad sömn. Jag får totalt sett tillräckligt med sömn varje natt men uppslittrad i väldigt små pass. Inatt var dessutom värre än vanligt. 3 timmar mellan matning brukar betyda 2 matningar på natten. I natt har jag ammat 4 gånger. Egentligen vet jag inte om han alltid är hungrig men han vaknar och gråter och blir inte nöjd av lite uppmärksamhet, nappisättning och klappar. När man vaknar så är man ju så trött att man själv inte riktigt funkar och när jag tycker mig ha testat övriga hjälpmedel är jag lat och tar till tutten. Tänker då också att eftersom jag (och Alvin) ändå är vaken så kan jag lika gärna mata för att sen få 3 timmar. Om jag istället bara halvhjärtat lyckas få honom att somna så kommer han ju ändå vakna sin vanliga tid för mat alldeles straxt. Inatt vaknade han dock sin vanliga tid för mat också så det blev dubbelt. 2 gånger. Han har slutat med sin hungerskriktimme vid 22-tiden (har slutat grundar jag på de senaste typ 3 kvällarna så det kan ju tänkas vara tillfälligt) och verkar nöjdare rent allmänt kvällstid men det resulterar ju i mindre matningar innan läggdags och då kanske mer hunger nattetid? Måste försöka få till det där med kvällsgröt men han verkar verkligen inte speciellt intresserad av att svälja något annat än mjölk och ersättning.

Men, men, nu är vi i alla fall pigga och glada och (lagom) mätta och snart ska vi ta en promenad för att möta upp en gammal kompis med 2 månader äldre bebis för lunch. Ut i snön!!!!

Publicerat: 2011-03-28 @ 11:49:04


1 kommentarer
Postat av: Liza - Mamma till Joline

O vilken mysig dress !

2011-03-29 - 08:41:05 | URL: http://lizagood.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!