Alvins mamma

Idag: grillkväll med vänner

Idag: spöregn

Bra tajming helt enkelt. Kanske lite fjantigt men våra vänner A & J som kommer på besök ikväll har aldrig sett vårt hus och det känns trist att inte få visa upp det från sin finaste sida. Grönksan och lummigheten kommer liksom inte riktigt till sin rätt i grådasset just nu och inte heller inne ser det ju lika ljust och fint ut när solen inte skiner. Men dammet syns förstås mindre utan det obarmhäriga solljuset och det är ju bra. Det sägs visserligen att det ska spricka upp fram mot kvällen så förhoppningsvis blir det lite mer muntert än nu i alla fall och blir det inte det så tror jag säkerligen att vi ändå ska kunna få en trevlig kväll.

Alvin är inte på sitt bästa humör dock. Han verkar väldigt hes men oklart om det beror på förkylning (fast märker inget av en förkylning på annat sätt) eller om det är på grund av alla konstiga läten han har för sig när han kryptränar. Han är så frustrerad när det inte funkar och det blir många tårar. Verkar i alla fall gå framåt så jag hoppas att han ska bemästra det hela innan helgen är slut.

Igår efter simning drog vi och käkade ihop hela gruppen, vi är bara 3 stycken visserligen så det är ju inte någon jättegrupp men kul att prata lite även utanför badet. Vi har ju trots allt gått nästan 2 hela kurser ihop nu men inte förens nu det blivit av att någon tagit sådant initiativ. Alltid kul med nya bekantskaper. Roligast av allt är att alla har full koll på varandras barn men vi fick inleda lunchen med att presentera oss (fast vi alltså setts en gång i veckan sen i februari!). Snacka om att man blivit mamma nu alltså. Men nu har vi alltså egna namn och jag går inte längre (bara) under beteckningen "Alvins mamma".

I natt provade vi en ny grej här hemma. Har ju varit lite si och så med sömnen för min del men att lägga isg i källaren igen känns lite drastiskt. Så vi bytte helt enkelt plats i sängen och P hade ansvaret för Alvin. Mitt enda ansvar var att på kommando (vid rimliga tidpunkter) mata Alvin. Jag informerade om att detta borde vara ungefär vid 3 och klockan 6. Andra tider är det vanlig tröstning som gäller och detta borde ju även P kunna stå för. Jag hade till och med laddat med öronproppar brevid sängen men stoppade inte in dem innan jag somnade utan tänkte att jag skulle försöka utan. Så vad gör ungen då? Jo han slår till med att sova sött och lugnt ända fram till just klockan 3. Vaknade av lite gnäll då och slog lite på P som tog upp Alvin och försökte trösta. Tittade på klockan och hörde att detta krävde mat. Så då fick han komma till mig och äta. Han somnade i min famn och las till baka i egen säng utan knorr. Sen hände samma sak vid klockan 6. Däremellan sov han så sött. Inte direkt de nätter jag är van vid då han vaknar flera gånger i timmen och vägrar sova själv. Efter 6 fick han sova hos P och sen hos mig efter 8 då P var tvungen att gå upp men innan dess var natten alltså riktigt behaglig (japp, kraven sänks betydligt efter de ryckiga nätter jag upplevt senaste månaden). Så nu är frågan om detta bara var en slump eller sover Alvin bättre med mig en bit bort eller vaknade jag inte lika lätt bara av vetskapen att det var P som skulle ha kollen (Alvin kanske höll på att böka som vanligt men ingen av oss märkte det)? Skönt men skumt var det i alla fall och jag vore så tacksam om jag kunde börja få sova 3 timmars pass igen. Och eftersom jag aldrig är nöjd så hoppas jag så klart att det snart blir ytterligare lite längre mellan maten. Tog ett första steg mot det igår genom att börja byta ut del av majsvällingen mot havrevälling. Nu är ju magen van vid gröten och då borde även vällingen kunna funka med havre och jag har hört att den mättar betydligt bättre än majsen. Dessutom ät ju majs väldigt sött så tänker också att det kanske inte blir samma energiboost och lekfulla kille en kvart efter vällingen om det är havre istället? Men att byta ut 1/4 kan väl inte lett till nattens bra sömn?

Nu ska jag snabbt som tusan göra mig klar för besöket som snart kommer. Alvin sover men vem vet hur länge, bäst att köra 20 sekunders sminkningen och klä mig så att jag i alla fall är någorlunda respektabel när de dyker upp om en dryg timme. Allt jag hinner med efter det är en bonus.

Publicerat: 2011-06-17 @ 16:44:58


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!