Om att amma med såriga bröst

Har varit lite jobbigt med amningen senaste dagarna och tycker nog att det förtjänar ett eget inlägg.

Maten räcker, Alvin älskar det och allt är egentligen frid och fröjd. Bortsett från att det gör så jävulskt ont i mina bröstvårtor. Har som jag skrev innan haft lite problem med sprickor i huden, tror att det kan vara torsken (som nu är borta från Alvins mun) som orsakade det. I förrgår kväll/natt eskalerade dock smärtan på vänster bröstet och det har bvlivit ett riktigt sår. Som blöder och har sig. Känns ju fjantigt att något så litet kan orsaka sådan smärta men det gör verkligen så ont att det svartnar för ögonen när han suger. Och det gör skitont när något nuddar. Allstå gör det skitont att ha någon form av kläder på sig så jag springer runt här hemma som värsta nudisten och försöker lufta och läka och lindra. Även att duscha gör ont när vattnet nuddar. Och tristast av allt gör det ju ont när Alvin ligger hos mig i famnen och jag får verkligen bita ihop för att inte skrika till av smärta då och då när han råkar nudda mitt på såret. Ja, så här kan vi ju inte ha det. Det hör ni ju. Och det blir ju inte bättre eftersom det aldrig får läka eftersom han vill äta typ var tredje timma dygnet runt. Efter varje amning är såret öppet igen och det bildas en ny skorpa som det dessutom fastnar ludd i vilket ju inte är så fräscht när han sen ska äta från det nästa gång. Så sen igår när jag kom hem har jag ammat från höger bröst som vanligt (det gör ont men är överkomligt) och så har jag fått pumpa från vänster (det gör ont att pumpa också men bli i alla fall inget direkt sug på själva såret). I natt blev det därför lite konstigt för inte orkade jag pumpa mitt i natten utan då har han fått äta bara från höger. När jag gick upp höll vänstra bröstet på att sprängas och jag pumpade ut 2 dl! Och det på typ 10 minuter. Ja, ja, det funkar ju för nu och hoppas att det kan leda till att såret läker då det får vila helt från Alvins sug och dessutom blir det ju längre pauser emellan. Men blir lite orolig att jag ska störa produktionen, att det ska bli snett (produceras mer i något av brösten) eller att det ska sluta produceras eller något sådant så nu ringde jag amningsmottagningen för att fråga om råd och höra hur jag bäst hanterar detta. För som sagt, som det är nu kan vi inte ha det. Hon ville genast boka en tid för besök, de vill ta odling på såret och se hur han suger för så här ska man inte behöva ha det. Fick en tid på onsdag (fast tills dess hoppas jag ju egentligen att det är löst) och fram tills dess kan jag köra som jag gör nu. Pumpa om det inte går att amma och så ska jag badda såret med koksalt efter amning så bildas ingen ny skorpa. Så var det med det. Jag kämpar vidare men lite synd är det allt om mig...

Publicerat: 2011-01-24 @ 12:52:43


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!