Ett litet palats kanske?

Det är inte så ofta (faktiskt typ aldrig) som jag skriver om pengar här i bloggen men nu måste jag faktiskt. Varje vecka brukar jag bläddra igenom Svenska Dagbladets bostadsbilaga. Det tar mig ungefär en vecka att komma igenom eftersom jag aldrig kan läsa i fred men det gör inte så mycket. Det är kul bläddring och i SVD ryms de lite exklusivare mäklarfirmornas annonser och således de exklusivare objekten och det är många fina bilder att inspireras över. Varje vecka slår mig dock samma tanke när jag bläddrat sida upp och sida ner med villor(/palats) i fina förorter samt tjusiga våningar i innerstaden som har ett utgångspris på över eller knappt under 10 miljoner.

Vilka är alla dessa människor som kan köpa dessa objekt? Alltså, jag kan förstå att det finns en del välbärgade som liksom har obegränsat med pengar (det är troligen också därför det finns en del hela gods för närmre 20 miljoner kronor också) men hur många med de resurserna finns det egentligen? I varje veckas nummer finns det säkert uppemot 30 objekt för pris över 10 miljoner (och det är oftast inte samma som återkommer vecka efter vecka) och säkert dubbelt så många med pris mellan 7 och 10 miljoner. När en stor del av dessa objekt dessutom är fritidshus i Stockholms skärgård så blir jag så klart ännu mer konfundersam. Vilka har råd att lägga över 10 miljoner på ett andra boende (eller troligen typ femte  boende om man ska vara realistisk)? Jag förstår som sagt att det finns de som har mycket pengar, det jag har lite svårt att förstå är att de är så många att marknaden för dessa dyra objekt är så pass stor. Eller byter dessa personer boende ovanligt ofta?

Får det verkligen inte att gå ihop och då är ju detta bara en del av dessa objekt. Alla annonseras ju inte i just SVD och alla ligger ju dessutom inte i Stockholm. Skumt är vad det är och den som vet får gärna berätta för mig hur det funkar!

Publicerat: 2011-08-30 @ 14:41:39


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!