Paxa namn

Nu ska jag skriva om namn. Idag har jag lunchat med en gammal kompis. Hon är liten ledsen. En av hennes bästa och äldsta barndomsvänner har precis fått en dotter. Och hon har gett sin nyfödda dotter det namn som min vän alltid tänkt ge sin eventuellt kommande dotter. Och hennes vän är fullt medveten om detta. De satt en dag för ett par år sedan tillsammans med ytterligare en kompis (som styrker min väns historia) och pratade om namn. De båda andra hade varsinn ganska ny son och de pratade om flicknamn. Min vän ville egentligen inte avslöja sitt favoritnamn, det är ett ganska ovanligt namn och hon ville ha det för sig själv men då de alla lovade dyrt och heligt att inte sno varandras så sa hon det tillslut. De båda andra tyckte det var fint men hade själva sina egna favoriter. Sen blev kompisen gravid igen och började för ett par månader sedan då de pratade om namn att antyda att hon tänkte sig namnet X (tänker inte skriva det för att inte riskera ännu mer problem för min vän) om det blev en flicka.  Den tredje kompisen sa direkt "men det är ju A:s namn" men den gravida svarade bara "nej, det vet jag ingenting om". Alltså, man kan ju inte få ensamrätt på ett namn och det finns ju inget som garanterar att min vän kommer att få en dotter någon gång att ge det namnet (just nu kämpar de stenhårt med att överhuvudtaget bli gravida vilket inte gör det hela direkt enklare att tackla) men är det inte väldigt onödigt av kompisen att välja just det namnet av alla namn? Och att dessutom neka till varifrån hon fått idén?

Vad tycker ni, kan man paxa ett namn? Ska man vara glad för att det fina namnet kommer till användning i bekantskapskretsen med säkerhet istället för att bli lite arg för att man då inte kommer att kunna använda det själv vid framtida behov? Jag tycker i alla fall väldigt synd om min vän...

Publicerat: 2011-04-01 @ 15:47:03


2 kommentarer
Postat av: Elinor- Matildas mamma

Åh men fyyyy vad fult!!! Jag hade ändå döpt min dotter till det namnet trots allt. Faktiskt! Säg det till din vän, hon ska inte behöva byta namn!



Jag har sen jag var liten sagt att min son ska heta Zacharias, om jag nu får någon. Dock har min syster två barn som heter Isak och Elias. Haha dom jularna blir roliga: god jul Isak önskar tomten. God jul Elias önskar tomten! God jul zacharias önskar tomten! Hahahah! En saligt massa ias ;)



Men jag hoppas att din vän behåller namnet. Huvudsaken är ju att hon er att det var hennes ide från början å det vet ju den andra markattan också!



Vilken härlig bild på er på babysimmet! Han verkar älska det Alvin!



Trevlig helg på er!

2011-04-01 - 21:43:17 | URL: http://redishfox.blogg.se/
Postat av: Tess

Jag hade döpt min dotter till det namnet ändå.

Min "bästis" som jag hade under en liten period under min tonårstid blev gravid rätt tidigt och av ngn anledning fick han heta Mio som alltid varit "mitt" namn. Nu blev jag inte jättesur men det var liksom inte på tapeten ens men det kanske passade barnet, vad vet jag..umgås inte med henne idag. Men det var bra fult av din väninnas väninna. Hon borde ju ändå ha haft den respekten att säga att hon ville döpa sin dotter till det även om det var din väninnas favoritnamn tycker jag.



Man kanske ska hålla namnen för sig själv..vet att en del tycker att det är fånigt men om man verkligen är såpass inne på sitt namnval så är det nog ingen idé att säga ngt till ngn annan oavsett om det lovas att inte föra vidare, vissa människor är ju lite kappvändare tyvärr. :(

Hoppas att det tar sig för dem med barnproduceringen! Kram

2011-04-02 - 00:20:51 | URL: http://kakaombord.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!