Historia del 3 - Graviditeten

Graviditeten var nog ganska snäll mot mig. Inget illamående, viss avsmak för en del mat men inget värre än så. Väldigt plötslig hunger och diverse nojjor och en enorm trötthet i början men på det stora hela en skön start. Det jobbigaste var i början innan man berättat för folk och man började gå upp i vikt men var mest pluffsig. Längtade så efter den där riktiga gravidkulan och den kom ganska sent. Kände tidigt ett fladder inifrån, helt säker på att det var bebisen jag kände redan i vecka 14 men sen inget mer förens någon gång i vecka 18 men då ganska ordentligt och snart kunde även P känna på utsidan. Sommaren kom och semestern anpassades lite efter mitt tillstånd men skulle nog ändå säga att det mesta funkade som vanligt. Hade en sen semester och när jag kom tillbaka till jobbet var magen ganska tydlig och det var lite spännande att se folks reaktioner. Hade ju berätta för chefen redan i vecka 13 och börjat sprida det för kollegor innan semestern men långt ifrån alla visste. Till min besvikelse syntes visst inte magen så jättemycket då heller (i vecka 24) men sen blev det liksom något självklart och vart jag än kom så kommenterade folk magen, frågade när det var dags med mera.

Det som störde mig mest under graviditeten var dels en punkt i ryggen som började göra ont redan i augusti. Varje eftermiddag kom den ihållande smärtan och senare spred den sig även till framsidan så att det gjorde ont som en linje rakt igenom kroppen. Troligen en nerv i kläm av bebis eller livmoder, detta släppte inte förens vid förlossningen (men det släppte verkligen direkt då). Störning två var sammandragningar. Dessa började även de i slutet av sommaren och var riktigt kraftiga och täta. Gjorde att jag inte kunde gå längre sträckor och inte med något direkt tempo heller och kvällarna tillbringades halvliggande i soffan. Så fort jag rörde mig blev magen stenhård och för att avlasta onda punkten i ryggen fick middag intas från lap-top bricka i knät halvliggandes. I början av oktober skickades jag till läkare för att se att sammandragningarna ej påverkat livmodertappen. Visade sig att de inte gjort det, fick återbesök 3 veckor senare, inte heller då någon påverkan men blev då sjukskriven på 25 % för att få möjlighet att vila och inte riskera för tidig födsel. Jag var själv aldrig speciellt orolig. Det var mer att jag tyckte att sammandragningarna påverkade mitt liv ganska mycket och de gjorde allt mer ont, eller snarare så var det nog så att de var så kraftiga och täta att jag hade som konstant träningsvärk. Både läkare och barnmorska försökte lugna mig och säga ungefär att det vore ju bra om den stannar lite till men du ska veta att det är ingen panik om det skulle hända nu. Jag trodde liksom aldrig att de verkligen var oroliga för det (kanske korkat när det i läkarintyget för sjukskrivningen stod just ”prematura sammandragningar med hotande förtidsbörd” som diagnos). Hur som helst, själv intalade jag mig själv att det var julafton som gällde. Planerat datum 10 december, 2 veckor övertid skulle ge just julafton och alla pratade ju om att förstföderskor går över tiden så det var det jag försökte ställa mig in på för att inte få panik när den inte var ute 10 december. 23 oktober fick jag mer ihållande sammandragningar än någonsin tidigare. Efter 1 h med konstant krampande kontaktade vi förlossningen som ville att jag kom in för kontroll. Låg i CTG i 45 minuter som mycket riktigt visade på regelbundna sammandragningar varannan minut. Däremot gjorde de inte ”värk”-ont och gyn-undersökning visade ingen påverkan på livmodertapp. Fick bricanylspruta och det hela avtog. Fick med mig bricanyltabletter hem och dessa behövde jag under kommande veckor ta 2 gånger för att lugna ner livmodern lite men ville egentligen inte eftersom de gav sådan väldig hjärtklappning. Veckorna efter levde jag på som vanligt, försökte ta det lugnare, hundpromenaderna blev allt mer P:s uppgift och pysslandet och boandet hemma fortsatte.

Publicerat: 2010-12-28 @ 12:26:26


0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!